Yamaha YZF R125 Forums banner

Vragen over het plaatsen van 180cc of 200cc

9.3K views 6 replies 3 participants last post by  noelchris381  
#1 ·
Ik zou graag meer vermogen uit mijn yzf willen halen. Ik heb een yzf uit 2010 met 25k km op de teller. Ik kijk naar een naraku cilinderkit met kop. Naraku heeft 180cc en 200cc kits en ze kosten ongeveer hetzelfde. En ik heb een paar vragen over de motor. Wat zou beter zijn, 180cc of 200cc? Wat gebeurt er met de brandstofinjectie, is de standaard brandstofpomp en injector in orde? Zal malossi force master 2 het werk doen? Houdt de standaard krukas met lagers dat vermogen op de lange termijn, zoals 2 jaar?
Naraku 180cc kit : Zylinderkit Naraku 177ccm 62mm Keramik fĂĽr Yamaha YZF-R WR, Xmax 125 kaufen | SCOOTER-ATTACK en kop Zylinderkopf Naraku 21/23, 62mm fĂĽr Yamaha Xmax, YZF, WR 125 kaufen | SCOOTER-ATTACK
Naraku 200cc kit : Zylinderkit Naraku 200cc 66mm Keramik Yamaha YZF-R WR / Xmax 125 kaufen | SCOOTER-ATTACK en kop Zylinderkopf Naraku 22/25, 66mm Yamaha Xmax / YZF / WR 125 kaufen | SCOOTER-ATTACK
malossi force master 2 past op yzf? : Ungedrosselte CDI Ungedrosselte ZĂĽndeinheit Malossi Force Master 2 Yamaha X-Max / X-City 125cc ie Euro 3 kaufen | SCOOTER-ATTACK

#2 ·
Ik zou graag meer vermogen uit mijn yzf willen halen. Ik heb een 2010 yzf met 25k km op de klok. Ik kijk naar een naraku cilinderkit met kop. Naraku heeft 180cc en 200cc kits en ze kosten ongeveer hetzelfde.
En ik heb een paar vragen over de motor.
Wat zou beter zijn, 180cc of 200cc?
Ik heb naar de 200cc kits gekeken en vond dat er voorbij de 180cc niet echt veel cilinderhuls meer over was (ziet er erg dun uit), en voor zover ik weet is dat allemaal vrij belangrijk voor de koeling, niet het smelten etc. De 180 lijkt een redelijk beproefde formule te zijn en beter gedocumenteerd, dus daar ben ik voor gegaan.
> Wat gebeurt er met de brandstofinjectie, is de standaard brandstofpomp en injector in orde?
Brandstofpomp zou in orde moeten zijn. Standaard injector raakt op bij 180cc, dus je hebt een grotere nodig. 160cc/min injector lijkt goed te werken, maar hij heeft mapping nodig voor de nieuwe injector..
> Zal malossi force master 2 de klus klaren?
De FM2 zou de klus min of meer moeten klaren. Hij heeft geen breedband input of autotune optie, dus er is een dyno tune nodig, wat $$$ kost (en elke keer als je iets verandert). Gedownloade maps zijn een prima start, maar zullen je nooit echt de beste prestaties laten halen en dat is een hoop geld om uit te geven om dan maar de helft van het resultaat te krijgen door je niet te bekommeren om het goed te laten mappen. PCV + Autotune is een erg mooie en flexibele setup, wat betekent dat je de dyno kunt overslaan, maar het is $$$
> Zal de standaard krukas met lagers dat vermogen op de lange termijn houden, zoals 2 jaar?
Ik heb ongeveer 6.000 mijl gereden met mijn 180 cilinder (begonnen met een vergelijkbare kilometerstand als die van jou) over ongeveer 2 jaar en de krukas was in orde, maar de grotere cilinder verandert de balansfactor van de krukas, wat betekent dat je lagers waarschijnlijk eerder zullen falen. Cilinder/compressie is nog steeds in orde, maar de lagers zijn nu kapot. Ik ben begonnen met een werkende 125cc met ongeveer 23.000 km erop, heb de cilinder opgeblazen en vervangen door een 180 en het was ongeveer 6.000 mijl (2+ jaar) in orde en tegen de tijd dat ik hem een paar maanden geleden uit elkaar haalde, was het een koor van rammelende boven- en onderkant. Ik heb een hele video gemaakt waarin dit in detail wordt uitgelegd:
Dat gezegd hebbende, zelfs als 180cc (zonder balansfactor aanpassing) was hij ook nooit bijzonder blij bij hoge toerentallen en was hij veel responsiever bij lage/midden toerentallen, wat een beetje teleurstellend was, aangezien ik geĂŻnteresseerd was in het verbeteren van de top een beetje. Hij zou hoge toerentallen kunnen draaien, maar hij vond het niet leuk en dat bleek uit de lagerslijtage. Mijn nieuw gebouwde motor (ook 180cc, identiek aan de vorige), maar die de balansfactor kwestie heeft gecorrigeerd, lijkt veel blijer te zijn bij hoge toerentallen en reageert veel meer zoals de originele 125cc cilinder vroeger deed (houdt van gillen) maar sneller.
Ik denk dat de balansfactor kwestie iets is dat mensen over het hoofd zien bij het overwegen van een 180cc en dat kan tot teleurstelling leiden... en niemand lijkt erover te praten of te begrijpen waarom het een potentieel probleem is. Ik kon er in het begin niet echt informatie over vinden toen ik de mijne deed, dus ik deed het gewoon en dacht dat het zo lang zou duren als het zou duren... zien hoe het uiteindelijk faalde, bevestigde wat ik vermoedde.
Ik zal in de toekomst zeker geen 180cc (of grotere) motoren bouwen zonder een soort krukasbalansaanpassing. Het verschil met hoe hij nu loopt versus als een

#3 ·
Bedankt voor je antwoorden! Ze hebben me enorm geholpen! ;)
De brandstofpomp moet in orde zijn. De standaard injector loopt leeg op een 180cc, dus je hebt een grotere nodig. 160cc/min injector lijkt goed te werken, maar hij moet wel worden afgesteld voor de nieuwe injector..
Hoe groot is de originele injector? Kun je me een website laten zien waar ik een 160cc/min injector kan kopen?
De FM2 zou de klus min of meer moeten klaren. Hij heeft geen breedbandingang of autotune-optie, dus er is wel een dynotune nodig, wat $$$ kost (en elke keer als je iets verandert). Gedownloade kaarten zijn een prima start, maar je zult nooit echt de beste prestaties halen en dat is veel geld om vervolgens maar de helft van het resultaat te krijgen door het niet fatsoenlijk af te stellen. PCV + Autotune is een erg mooie en flexibele setup, wat betekent dat je de dyno kunt overslaan, maar het is $$$
Zou dit de mooiste en meest flexibele oplossing zijn? Ja, het kost veel, maar uiteindelijk zou het de moeite waard zijn.

#4 ·
Je kunt hier een 160cc/min injector krijgen: 14,99 US $ | Nieuwe brandstofinjector motorfiets 160cc/min 10 gaten vervangende motor nozzle injectie brandstof motor injectoren voor R125 motorfiets blauw | Brandstofinjector | - AliExpress
De originele aanbieding voor degene die ik heb gekregen is verdwenen, maar dat ziet er net zo uit als degene die ik heb gekregen.

Voor zover ik het begrijp, is de standaard injector 100cc/min. Naarmate de flow van je injector toeneemt, verlies je wat precisie voor kleinere hoeveelheden... dus ga niet groter dan je nodig hebt, anders zal de motor slechter lopen waar hij minder brandstof nodig heeft (laag/midden) omdat hij gewoon niet kleine genoeg stappen nauwkeurig kan maken. Ik heb een 160cc injector voor het grootste deel van de laatste 6000 mijl en het lijkt een vrij goede pasvorm te zijn. Het is niet helemaal zo soepel laag/midden, maar kan hoge toeren veel beter aan dan standaard.

Zou dit de mooiste en meest flexibele oplossing zijn? Ja, het kost veel, maar uiteindelijk zou het het waard zijn.
Ja, de PCV + Autotune is een geweldige oplossing. Je moet een o2-sensor bung (gat) in je uitlaat laten lassen en dat kan lastig/duur zijn omdat de uitlaat van roestvrij staal is en zo iets heel delicaat TIG-lassen vereist, maar dan heb je een breedband sensor en hij stemt zichzelf af terwijl je rijdt op basis van AFR-doelen die je instelt. Dat is de setup die ik heb en ik ben er dol op. En hoewel je een 180cc cilinder prima kunt laten draaien op de standaard injector, heb ik een video gemaakt over het maken van een map met deze setup:

Als je die setup eenmaal hebt geĂŻnstalleerd, maakt het ook het overstappen van de standaard injector naar 160cc super eenvoudig (gewoon rijden en laten afstemmen), in plaats van het te moeten laten afstellen of wat dan ook om het ĂĽberhaupt te laten draaien ($$$). De brandstofcijfers voor een 160cc/min map zijn ZEER verschillend van de cijfers voor een standaard injector map.

Evenzo, als je dan een cilinder van een andere grootte wilt plaatsen (bijv. 200cc), kun je hem gewoon plaatsen en hem de map zelf laten uitzoeken.

Er zijn momenten waarop je de autotune kunt 'helpen' en je kunt hem ook selectief toepassen (bijv. als je alleen je top wilt afstellen, maar de rest van de map in orde is). Deze man heeft daar een geweldige video over gemaakt:

#5 ·
Ik heb naar Scooter Attack gekeken, er zijn een paar aftermarket koppen. Er zijn Naraku koppen met 21/23mm kleppen en voor 62mm boring (177cc). Er zijn ook Naraku koppen met 66mm (200cc) met 22/25mm kleppen. En nu heb ik een vraag over de originele kop, hoe groot zijn de kleppen van de originele kop? Moet de kop vervangen worden?

#6 ·
> Moeten er koppen worden vervangen?
Zelfs tot 180cc is dat al ~40% meer cilinderinhoud (180cc) die door dezelfde poorten moet passen als voorheen, waar we slechts 125cc lucht doorheen stuurden (~83 x per seconde!), dus ja, de 180cc is iets meer beperkt. Bij de mijne heb ik dat opgelost door een nokkenas met een langere duur te hebben, zodat de kleppen iets langer open blijven, maar ja, uiteindelijk, als je groter gaat, zoals 200 of 250cc, dan wil je waarschijnlijk ook de grootte van de kleppen en het gasklephuis vergroten. Zorg er wel voor dat je een TPS krijgt die compatibel is met je bedradingssysteem, want ze zijn niet uitwisselbaar.

Je zou het echter in fasen kunnen doen, want soms is het geen goed idee om te veel dingen tegelijk te veranderen en zou het op een standaardkop werken, maar je zou waarschijnlijk wat prestatieverlies in de top zien. Maar je zou weten dat het werkt.

Het toevoegen van dingen zoals aftermarket-koppen (bijv. https://maximumracingconcept.com/product/yamaha-yzf-r15-r125-wr125-bigger-cylinder-head/ ) is ook gemakkelijker als je een brandstofmappingsysteem hebt zoals de autotune, die zich kan aanpassen aan de nieuwe luchtstroomveranderingen. In dat geval kun je dan gewoon de nieuwe kop erop zetten en de AT de nieuwe brandstofinstellingen laten bepalen.