Ik zou graag meer vermogen uit mijn yzf willen halen. Ik heb een 2010 yzf met 25k km op de klok. Ik kijk naar een naraku cilinderkit met kop. Naraku heeft 180cc en 200cc kits en ze kosten ongeveer hetzelfde.
En ik heb een paar vragen over de motor.
Wat zou beter zijn, 180cc of 200cc?
Ik heb naar de 200cc kits gekeken en vond dat er voorbij de 180cc niet echt veel cilinderhuls meer over was (ziet er erg dun uit), en voor zover ik weet is dat allemaal vrij belangrijk voor de koeling, niet het smelten etc. De 180 lijkt een redelijk beproefde formule te zijn en beter gedocumenteerd, dus daar ben ik voor gegaan.
> Wat gebeurt er met de brandstofinjectie, is de standaard brandstofpomp en injector in orde?
Brandstofpomp zou in orde moeten zijn. Standaard injector raakt op bij 180cc, dus je hebt een grotere nodig. 160cc/min injector lijkt goed te werken, maar hij heeft mapping nodig voor de nieuwe injector..
> Zal malossi force master 2 de klus klaren?
De FM2 zou de klus min of meer moeten klaren. Hij heeft geen breedband input of autotune optie, dus er is een dyno tune nodig, wat $$$ kost (en elke keer als je iets verandert). Gedownloade maps zijn een prima start, maar zullen je nooit echt de beste prestaties laten halen en dat is een hoop geld om uit te geven om dan maar de helft van het resultaat te krijgen door je niet te bekommeren om het goed te laten mappen. PCV + Autotune is een
erg mooie en flexibele setup, wat betekent dat je de dyno kunt overslaan, maar het is $$$
> Zal de standaard krukas met lagers dat vermogen op de lange termijn houden, zoals 2 jaar?
Ik heb ongeveer 6.000 mijl gereden met mijn 180 cilinder (begonnen met een vergelijkbare kilometerstand als die van jou) over ongeveer 2 jaar en de krukas was in orde, maar de grotere cilinder verandert de balansfactor van de krukas, wat betekent dat je lagers waarschijnlijk eerder zullen falen. Cilinder/compressie is nog steeds in orde, maar de lagers zijn nu kapot. Ik ben begonnen met een werkende 125cc met ongeveer 23.000 km erop, heb de cilinder opgeblazen en vervangen door een 180 en het was ongeveer 6.000 mijl (2+ jaar) in orde en tegen de tijd dat ik hem een paar maanden geleden uit elkaar haalde, was het een koor van rammelende boven- en onderkant. Ik heb een hele video gemaakt waarin dit in detail wordt uitgelegd:
Dat gezegd hebbende, zelfs als 180cc (zonder balansfactor aanpassing) was hij ook nooit bijzonder blij bij hoge toerentallen en was hij veel responsiever bij lage/midden toerentallen, wat een beetje teleurstellend was, aangezien ik geĂŻnteresseerd was in het verbeteren van de top een beetje. Hij zou hoge toerentallen kunnen draaien, maar hij vond het niet leuk en dat bleek uit de lagerslijtage. Mijn nieuw gebouwde motor (ook 180cc, identiek aan de vorige), maar die de balansfactor kwestie heeft gecorrigeerd, lijkt veel blijer te zijn bij hoge toerentallen en reageert veel meer zoals de originele 125cc cilinder vroeger deed (houdt van gillen) maar sneller.
Ik denk dat de balansfactor kwestie iets is dat mensen over het hoofd zien bij het overwegen van een 180cc en dat kan tot teleurstelling leiden... en niemand lijkt erover te praten of te begrijpen waarom het een potentieel probleem is. Ik kon er in het begin niet echt informatie over vinden toen ik de mijne deed, dus ik deed het gewoon en dacht dat het zo lang zou duren als het zou duren... zien hoe het uiteindelijk faalde, bevestigde wat ik vermoedde.
Ik zal in de toekomst zeker geen 180cc (of grotere) motoren bouwen zonder een soort krukasbalansaanpassing. Het verschil met hoe hij nu loopt versus als een